Derbi foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Kaasutimen puhdistus (Huolto)

Siirry alas

Kaasutimen puhdistus (Huolto) Empty Kaasutimen puhdistus (Huolto)

Viesti kirjoittaja Admin Ma Helmi 25, 2013 3:10 am

Kaasutin tulee puhdistaa aika-ajoin. Puhdistus on syytä tehdä myös silloin, mikäli mopolla ei ole ajettu pitkään aikaan, tai esim. talvisäilytys on laiminlyöty. Kaasuttimeen pääsee polttoainesäiliön kautta toisinaan myös epäpuhtauksia ja kondensiovettä, jolloin puhdistaminen, tai kaasuttimen tyhjentäminen on tietysti välttämätöntä. Erillinen polttoainesuodatin polttoainetankin ja kaasuttimen välissä onkin aina suositeltava lisävaruste, jolloin myös mahdolliset epäpuhtaudet jäävät ennen kaasuttimeen joutumista suodattimeen.

Jotta kaasuttimeen päästään käsiksi, tulee se luonnollisesti kaivaa aluksi esiin.Derbissä joudutaan irroittamaan ympärillä olevia katteita melko paljon. Homma on jokatapauksessa yksinkertaista, kunhan vain pitää mielessä mistä minkäkin osan irroittaa.

Kun kaasutin on löydetty ja kätevästi kädenulottuvilla, voidaan kaasutin tyhjentää bensasta avaamalla kohokammiossa oleva tyhjennysruuvi. Tällöin kaasuttimessa olevat bensat valuvat mukavasti kohokammion pohjassa olevasta tyhjennysreiästä, tai letkusta ja kaasutin tyhjenee. Toisaalta kaasuttimen tyhjentäminen tässä vaiheessa ei ole välttämätöntä, sillä bensat poistuvat jokatapauksessa avaus-, ja puhdistusoperaation aikana. Tyhjentäminen kuitenkin estää sen, etteivät bensat valu sellaisiin paikkoihin johon et niitä haluaisi.

Seuraavaksi irrota rikastimen, suojamuovi ja avaa ryyppyä kaasuttimessa kiinni pitävät ruuvit. Ryyppy irtoaa tämän jälkeen vetämällä. Irroita lisäksi kaasuluistin kansi. Kaasuluistin kansi on tyypillisesti kiinni joko ruuvilla, tai sitten kiertämälläKaasuluistin kansi luistineen,neuloineen ja jousineen lähtee tämän jälkeen irti vetämällä, joissakin malleissa välissä on myös tiiviste. Ole huolellinen, ettet taivuta tai naarmuta luistia, tai neulaa. Irroita myös ilmanpuhdistaja, tai ilmanpuhdistajalle menevä kuminen putki, sekä bensaletku, alipaineletku, sekä tuoreöljypumpulta tuleva öljyletku.

Mikäli kaasuttimeen tulee vielä muitakin letkuja, tai johtoja irroita myös nämä. Mistäkö sitten tunnistaa bensaletkun ja alipaineletkun? Helpoin tapa on etsiä polttoainehana ja seurata siitä letkuja kaasuttimeen. Letkujen paksuudet voivat olla myös erilaisia, mikä helpottaa tunnistamista. Esimerkin kaasuttimessa bensaletku on kaikista paksuin, alipaineletku toiseksi paksuin ja öljypumpulta tuleva letku ohuin.

Kun kaikki edellämainitut on irroitettu, pitäisi kaasuttimen olla kiinni enää ainoastaan imukaulasta. Imukaulaan kaasutin on puolestaan kiinnitetty tyypillisesti klemmarilla, joten löysää klemmaria ja irroita koko kaasutin tasaisesti hemputtamalla ja vetämällä. Kaasutinta kannattaa tämän jälkeen pitää toistaiseksi vaaka-asennossa, ainakin siinä tapauksessa että et tyhjentänyt bensoja kohokammiosta.

Kaasuttimen puhdistusta jatketaan seuraavaksi irroittamalla kaasuttimen pohjassa oleva kohokammio. Viimeistään tässä vaiheessa kaasuttimessa olevat mahdolliset bensat valuvat pitkin pöytiä, joten kannattaa ottaa sopivan kokoinen astia alle. Kohokammio on kiinni muutamilla ruuveilla, joiden avaamisen jälkeen hemputa kohokammio, sekä kaasuttimen rungon ja kohokammion välissä oleva mahdollinen tiiviste erittäin varovasti irti. Kohokammion ei esimerkkimme kaasuttimessa ole kiinnitetty mitään kaasuttimen "varsinaisia" sisäisiä osia, vaan nämä jäävät kaasuttimen runkoon. Puhdista kohokammio tämän jälkeen huolellisesti nukkaamattomalla rievulla, talouspaperilla, tai mikäli käytössäsi on kompura niin paineilmalla. Jos käytät puhdistukseen paineilmaa, älä liioittele jotteivat osat lentele pitkin seiniä.

Seuraavaksi puhdistusta jatketaan kiertämällä irti kaasuttimessa olevat suuttimet, sekä kohoa kiinni pitävä kohon akseli, koho, sekä kohossa kiinni oleva neulaventtiili. Kun irroitat neulaventtiiliä, katso tarkkaan kuinka päin se oli kohossa. Neulaventtiilin tehtävänähän on yhdessä kohon kanssa säädellä polttoainepinnan oikeaa korkeutta. Mikäli neulaventtiili alkaa falskaamaan, voi kaasuttimeen päästä liikaa polttoainetta ja se tulvii. Joissakin kaasuttimessa pääsuuttimen alla on lisäksi erillinen ns. suutinputki ja tämän yhteydessä neulasuutin.

Puhdistusta jatketaan seuraavaksi puhaltamalla kaikki suuttimet lävitse joko kompuran tuottamalla paineilmalla, tai sitten suulla. Vastaavasti polttoaineletkun liitäntää, alipaineletkun liitäntään, sekä mahdolliseen tuoreöljyvoiteluletkun liitäntään päästetään paineilmaa. Kaikki osat puhdistetaan myös huolellisesti nukkaamattomalla kankaalla, tai talouspaperilla. Tätä ennen, heti osien irroittamisen jälkeen on syytä tietysti puhdistaa kaasuttimen runko yleisesti kaikesta liasta yms. Kaikkia kaasuttimen osia tulee käsitellä koko ajan äärimmäisen varovasti. Pienimmätkin naarmut saattavat vaikuttaa virtauksiin, jolloin kaasutin ei toimi niinkuin pitäisi. ÄLÄ KOSKAAN puhdista suuttimia, tai letkujen liitäntöjä änkeämällä rautalankaa niiden lävitse. Mikäli käytössäsi ei ole paineilmaa ja joku suutin, tai liitäntä on niin tukossa ettet saa sitä puhaltamalla auki, vie osa puhdistettavaksi paikkaan jossa on paineilmaa. Kun kaasutin on puhdistettu huolellisesti ja jokainen suutin ja letkuliitäntä on varmasti auki, puhdista myös ryyppy eli rikastin jälleen samaa huolellisuutta noudattaen. Sen jälkeen voit kasata sen uudelleen.
Admin
Admin
Admin
Admin

Viestien lukumäärä : 160
Pisteet : 279
Like : 24
Join date : 25.02.2013

https://derbi-foorumi.palstani.com

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa